Tips tips tips

Ini tips ye..berdasarkan pengalaman Para on phals care. Tulis jangan tak tulis..ini ilmu..(thank u paradox11) ::

I Quote Para
"1. lepas beli pokok, jgn pindahkan dulu, letak di rumah utk suaikan atau acclimatise dgn keadaan di rumah kita. takes a few days.

2. apabila akar2 sudah mula penuh dlm pasu lama, boleh repot ke pasu yg one size bigger.

3. cara pindah:
i. pastikan moss dlm pasu sentiasa lembap. basahkan media lama dan akar akar anak pokok dahulu.
ii. keluarkan dari pasu dan buangkan semua media lama unless masih fresh. biasanya kalau media lama sudah mula mereput atau bertukar perang-kehitaman, time to change media with fresh sphagnum moss.
iii. letak sedikit moss yg bahru (make sure is sterile dgn rendam dlm klorok dan basuh dahulu) dlm pasu yg lebih besar, masukkan anak phal dan penuhkan ruang antara akar2 dlm pasu. dudukkan base pokok lebih kurang 1 cm bawah rim pasu sebab phals ni akan tumbuh dan push crown ke atas. pastikan moss tidak disumbat rapat rapat, mesti ada kelonggaran supaya akar dpt bernafas.

pengalaman saya, sphagnum moss yg lembap paling sesuai utk anak phals untuk mengurangkan stress pada anak pokok. biasanya anak pokok semuanya akan kekal sihat tanpa stress yg teruk jika dibuat begini. tukar ke pasu yg satu saiz lebih besar apabila akar2 sudah mula penuh dan keluar dari pasu.

utk phals yg sudah besar-besar dan berbunga dengan akar2 yang banyak keluar dari pasunya (pasu besar), saya biarkan sahaja dan tidak lagi tukarkan ke pasu lain sebab lagi banyak air roots, phals tu pun nampak lagi cantik."

sekian terima kasih.
Berdasarkan nota ini, kesalahan saya seterusnye adalah..tukar phal ke pasu baru tapi tak buang moss lama...silap tu beb...padanla dia punye pokok membesar bagai johan, hang punye dok lagu tu jugak..ahahahha..takpe..learn from mistakes...