Grammatophyllum scriptum 'Tiger Paw'

Pokok di idkan oleh encik Khairi
Grammatophyllum scriptum 'Tiger Paw'..



harini, ade masalah pada pokok ni. ubinye mereput & busuk plak tu..ubi yang lama..yang baru masih ok.

Baru minggu lepas tukarkan anak pokok ni ke pasu besar sket. Letakkan habuk papan dalamnye. Memang direct full sun dari start beli sampai harini. tiba2 jadi ginila plak..
Posted query kat HG, dapat beberapa input:
1) Para wrote: saya pun ada beli anak gramma, mula2 tak tau saya letak dlm full sun 24/7. then saya perhatikan ubi dia panas mcm telur rebus. kemudian mmg busuk dan rot tukar jadi warna hitam. skrg dah alihkan ke tempat teduh tapi terang. ubi lama yg besar2 rosak, tapi skrg tgh kuarkan tunas baru.
2) Khairi wrote: Kalau nak dedahkan kat full sun kena buat HARDENING PROCESS dulu..tak boleh beli kat nurseri dan balik terus letak kat full sun..terkejut dia..
Pokok kat nurseri kebanyakkannye depa letak bwah shade...pokok dah jadi manja...
3) Khairi wrote : antara punca nye ubi tu rot mungkin gak media yang terlalu lembap tu...menyebabkan akar dia juga rot sehingga berjangkit ke ubinya...saya suka tanam gramma guna batu bata dan arang jer...sebab gramma ada ubi yang besar untuk menyimpan air buat kegunaannya kan? tapi kalau ada fern slab lagi saya suka guna..cacak dalam pasu besar...lepas tu ikat si gramma tu...nampak showy jek dia bertenggek kat fern slab tu..

So fikir2, these are the things to achieve tomorrow:
1) tukar media ke arang
2) biar dia dok bawah panas lagi for another week.
Lepas tu baru decide..mintak2 selamat la pokok tu..sudahla Romzi yang punye (pagi petang dok belek pokok tu)